fredag 30 juli 2010

Lås...


Låsanordningar finns av skilda slag. Det finns lås till väskor, grindar, dörrar,cyklar, bilar och en mängd andra saker. Att låsa någonting betyder att man antingen vill skydda det som är innanför låset eller värja sig mot ovälkomna gäster tex.
Jag tänker koncentrera mig på bilens lås idag.En bil kan utrustas med manuell låsning eller centrallås. Centrallås är en fantastisk uppfinning för den som är glömsk (eller lat) Man bara vrider på nyckeln , eller trycker på knappen om man har fjärrlå
s, och - vips är alla dörrar och bagageluckan låsta. Smart!
På en manuell bil får man knata runt bilen för att se till att allt är låst.
Vår bil har centrallås som man använder
med nyckel.
I morse, när jag anlände till jobbet klev
jag ur bilen, satte nyckeln i låset, låste och - fick inte ur nyckeln. Märkligt, tänkte jag, vad har hänt?
Hur jag än lirkade och drog fick jag inte ut den. Den satt fast som bara den!
En kollega kom gående och jag var inte sen att fråga om han kunde hjälpa mig.
Efter en liten stunds lirkande fick han ut nyckeln. Jag tackade för hjälpen
, gick in och glömde bums bort att jag någonsin haft problem med någon nyckel.
Under förmiddagen började jag må illa, känna mig febrig och allmänt blä så jag iordningställde det som var kvar att göra i ordning och slutade jobbet en hel timme tidigare än vanligt. (Jag jobbar in det nästa vecka)
Jag bytte om och traskade ut i duggregnet, glad över att snart kunna vara hemma för att vila en stund. Jag satte bilnyck
eln i låset och vred. Det hände ingenting. Faktum var att jag knappt kunde vrida på nyckeln alls.där och då kom jag ihåg morgonens krångel med att få ut nyckeln...
Jag ringde en kollega som kom ut för att "hjälpa damen i nöd" - typ.
Han kunde vrida lite på nyckeln med det hände föga med låset.
Vi traskade in och jag frågade chefen om han hade lust att utmana oss i "låsningen". Eftersom han är en ganska enveten karl och därtill någorlunda kunnig i bilämnet, följde han med ut. Även han gick bet men gav sig inte. Han ringde Highway och fick tips om hur man kunde bära sig åt. Under tiden hade jag ringt hem och stressat upp maken över bilens
låshaveri. Medan chefen och jag testade tipset som Highway berättat om, ringde även maken till dem. :)
Vi (mest chefen) grejade och donade en stund, hämtade nya redskap ( jag tyckte det mest såg ut som om vi försökte bryta oss in i bilen) och donade en stund till.
Inget fungerade. På en ren ingivelse testade chefen , för säkert trettionde gången, nyckeln i låset och vred.
Häpna såg vi hur centrallåset låste upp
bilen!
Vi fattade ingenting men var glada över att bilen äntligen var samarbetsvillig. Jag kunde åka hem i vanlig tid...
En timme höll vi på med bilen i regnet.
Men - lås är bra!

Inga kommentarer: