onsdag 20 februari 2008

Te !

Att dricka te har , enligt någon tidning, blivit omåttligt populärt !
Framför allt har grönt te fått sig ett väldigt uppsving. Personligen tycker jag att grönt te smakar gammalt gräs o således är ganska läskigt att inta.
På vårt grannområde finns en sk "invandrarbutik". Jag handlar ofta i den. De har en hel del gryn mm som inte finns i de vanliga matvarubutikerna. Ofta även till ett bra pris. Frukt o grönt köper jag flra gånger i veckan. Vet man inte vad en viss påse innehåller , är personalen oerhört tjänstvilliga att berätta. Både vad det är och hur man tillagar det. En mycket trevlig affär !

Te var det ju ! Te dricker jag peridvis. Det kan gå månader utan en enda tekopp (med innehåll) i sikte. Andra tider dricker jag te i parti o minut.
Dock ej "gräs"te : ) För en tid sedan fick jag nys om ett te som skulle vara särskilt bra till att rensa kroppen med. Man drack en kopp på kvällen o redan nästa dag visades resultat av det. Lysande ! Att man dessutom kunde gå ner i vikt genom regelbundning användning gjorde ju inte saken sämre. Teet fanns att köpa i ovan nämnda affär. Jag handlade flera gånger men utan att få med mig teförpackningen.
Till slut fick jag ett par påsar av kompisen som rekommenderat teet.
Hon var hemma hos oss och uppmanade mig att testa på en gång.
-Ok, sa jag. Hur gör man nu då ?
- Ta en mugg med 1- 1½ dl vatten. Värm det o låt sedan tepåsen ligga o dra i ca 15-20 min.
("En KVART ??? ")
- Eh..jaha, sa jag , och sedan dricker jag ?
- Nja, när det är klart sveper du det. Allt på en gång!
("SVEPER??" Kvinnan är skvatt galen, tänkte jag och såg framför mig hur
jag svepte teet samtidigt som jag fick svåra brännskador under teets väg neråt.
Sekunden efteråt insåg jag att teet omöjligt kunde vara särskilt varmt efter att ha stått i 20 min)
Glad över inte ha kläckt ur mig allt i parentesen högt så hon hörde (vilket hon i så fall skulle skrattat hjärtligt åt) frågade jag istället hur det skulle smaka.
- Tja, som nyponsoppepulver ungefär.
Nå, det lät ju inte så illa så jag tillredde brygden, väntade i ca 20 minuter och stjälpte sedan i mig den.
Det var inte så illa. Även om jag tycker att gräs-smaken bryter igenom lite väl mycket.. Jag dricker dock detta te varje kväll och tycker att jag känner mig lite fräschare på insidan. Faktum är att Lars också har börjat dricka det. Det har blivit en liten kvällsritual.
Att dricka blött hö m smak av nyponsoppa : )

2 kommentarer:

Anonym sa...

HEJ!

Det lät intressant, man kanske ska pröva. Vad heter teét?

Anonym sa...

ha ha ha. ha de gött tack för att jag fick kaffe istället för teet
C