onsdag 27 februari 2008

Konsten att sammanställa en middag eller varför kan inte jag göra pannbiffar ?


En påse blandfärs låg i frysen och väntade på att bli något.
Jag tänkte mig en köttfärspaj först. Tacoinspirerad. Tyvärr hade jag slut på
tacokryddor. Klassikern "köttfärssås&spaghetti" hade pojkarna nyss fått i skolan.
Pannbiff då? Ja, det var ett tag sedan så det fick det bli. Igår åt vi soppa. En sådan man vispar ner i kallt vatten och sedan låter puttra en stund.
Det som blev över hade jag som vätska i ströbrödet. Jättesmart tyckte jag.
Inget svinn och färdigkryddat direkt. Jag blandade i färsen också och lät det stå en stund. När potatisen stod på spisen började jag forma till biffar . Efter alla konstens regler smältes margarin och låg i pannan tills det fick en fager färg. Jag lade i biffarna och skulle efter en stund vända dem.

Till middag idag åt vi kokt potatis,brunsås, stekt lök, grönsaker och en köttfärshög !
Biffarna gick inte att vända utan rasade sönder vid första försöket.
Jag stekte färsen som den var och föste sedan ner den i en djup tallrik.
När allt stod på bordet och alla satt sig frågade Simon var det var i tallriken.
"Det skulle bli pannbiffar....men det är det inte, sa jag."
"Aha, sa Simon, vi får köttfärshög till middag"

Inga kommentarer: