söndag 24 februari 2008

Bubbel o babbel !

Idag har jag sannerligen inget sammanhängande att komma med. Jag brukar kunna få till något m en någorlunda röd tråd i men icke idag.
Jag är alldeles splittrad i hjärnkontoret.
Jag kan börja m vädret. Det har varit väldigt blåsigt de senaste dagarna.
Här har vi haft sportlov, vilket innebär att barnen varit hemma. När de är lediga mer är tre dagar i rad försvinner mitt veckodags-sinne. Alla dagar är plötsligt fredagar eller bara gyttriga i största allmänhet. Nåväl !

Veckan började med några soliga dagar. Barnen, och då främst Elsa var ute och lekte långa stunder. Hon kom bara in för toalettbesök eller matpauser. Hon har upptäckt tjusningen med varm choklad och försökte få det varje gång hon kom in.

"Jag är lite kall nu ,mamma, och bästa sättet att bli varm är med varm choklad. Visste du det? Jag tror det är bäst att du gör en kopp åt mig." Ibland fick hon som hon ville. Då kröp hon upp på köksoffan och njöt i fulla drag.

En dag när hon var ute hade det börjat blåsa. (Blåsandet utvecklades senare till storm som gjorde att Uddevallabron stänges av, flera gator nere i centrum översvämmades av havsvatten och en stor mängd hushåll blev utan el.)
Då hon varit ute på lekplatsen en stund kom hon in och var väldigt upprörd.
Hennes kasse som hon förvarar sina sandleksaker i, hade blåst iväg.

Hon hade tömt ut alla leksker i sandlådan och lagt kassen brevid. "Sen kom det blåst och då blåste den långt bort,jättefort. Jag såg inte vart den ,snyft, tog vägen mamma. Kan du hjälpa mig att hitta den?" Simon fick passa Agnes medan jag gick ut för att hjälpa henne att leta efter den.
Kassen var oerhört bortblåst. Den var vävd i jute så den kommer att förmultna vad det lider. Vi samlade ihop leksakerna i papperskassen jag hade tagit med mig och gick in. För att få upp värmen tog Elsa ett bad. Det är en trevlig omväxling till den varma chokladen.

Inga kommentarer: