tisdag 12 februari 2008

Lite funderingar...

Omständigheter är struntsaker på livets resa skrev jag i ett sms.
Jag vill inte förringa dem, inte alls. De kan vara nog så jobbiga !
Jag menar att livet , trots allt,är ganska långt. Man har ganska gott om tid på sig att göra misstag eller hamna i situationer man inte vill. Som tur är har man tid på sig att fixa till dem också.


Nå, tillbaka till min grundtanke.

Jag ska ge ett exempel.

Jag fick en inbjudan som inte inbegrep barn. Tiden jag skulle vara borta var 17-20.
Tid att gå dit och hem blev ett spann på ca 3.5 timme.
Jag ville väldigt gärna gå men eftersom Lars jobbade till kl 21 , behövde vi barnvakt.
Jag frågade en kompis om hon kunde tänka sig at passa flickorna. Pojkarna är så stora så de hade klarat sig själva . Jodå, det trodde hon att hon kunde.

Jag blev givetvis jätteglad ! Några dagar senare hörde hon av sig och sa att hon dessvärre inte alls kunde passa flickorna. Hon hade andra åtaganden . När jag först frågade om hon kunde vara barnvakt sa hon att hon kanske hade annat inbokat men skulle säga till om det var så.
Glad över att hon sa att hon gärna passade flickorna, bortsåg jag glatt från det där andra....att hon kanske var upptagen.

Jag traskade omkring bland vardagsgöromålen nöjd o glad.
Gladde mig över den kommande kvällen, gick och funderade på vad jag skulle tillverka för sorts smycke ( vilket var syftet m kvällen) och vilka andra som skulle tänkas närvara.
Allt var klappat o klart ! : )

Här följer nu två scenarion av vad som kunde hänt och hände när väninnan ringde återbud om barnväkteriet :

1. Himlen blev gråare än någonsin. Ingenting var kul. Maken var ful o barnen jobbiga. Jag kunde inte gå på det jag sett fram emot . Fyy ! En stor grå klump damp ner i magtrakten. Besvikelsen var total.

2. Hm...så tråkigt! Ja, hon sa ju faktiskt att hon kanske inte kunde vara barnvakt. Kan man kanske lösa det på annat sätt ?
Kanske Simon m hjälp av mamma fixar timmarna ingen vuxen är hemma?
Jag frågar... Båda ställer upp! Glad över att det gått så lätt att fixa till det fortsätter jag lugnt med brödbaket jag håller på med.

Jag höll mig cool vilket ledde till alternativ 2.
Så mycket enklare tillvaron blir!

Inga kommentarer: