söndag 25 juli 2010

Andra funderingar..

Inte så djupa kanske :) De är mest ett svammel som befunnit sig i skallen under helgen.
Märkligt hur många tankar som ryms i ett huvud under en helg.
Kom-ihåg-listor framförallt..

Listor över vad som händer när skolorna börjar.
Listor över vad barnen behöver i klädväg till hösten
Listor på vad familjer och vänner önskar sig
osv osv.
Jag är fascinerad över att man kan göra dessa listor vad man än har för sig. Man spelar kort och gör listor på vilka rum som behöver en storstädning, lagar mat och listar upp vilka kryddor som börjar sina och viker tvätt och listar i vilken ordning man ska göra olika saker under kommande dag. Tankar kommer och går hela tiden i en aldrig sinande ström och i ett sällsynt sammelsurium.

Jag vill ut i skogen för att leta kantareller men insåg att jag inte har några ändamålsenliga skor. Illa! Ska jag behöva ge mig ut i affärerna o leta skor?? Gaa, jag gillar inte det något vidare. Det fick min svägerska erfara när hon o övrig familj var här. Vi var på köpcentret strax utanför stan för att shoppa. Jag ledsagade henne och hon shoppade :) Plötsligt fick hon en helvild ide´om att JAG skulle prova kläder. (Hon ville köpa något till barnen från början) Hon plockade ut ett par plagg som hon tyckte att jag skulle prova och placerade mig, under STORA protester, i kön till provrummen. Jag HATAR att prova kläder i provrum. Det skoningslösa ljuset belyser varenda liten skavank man har (och man har alldeles för många i ett provrum), det är trångt och dörren står alltid en bit på glänt.
Man kan liksom aldrig värja sig mot sanningen. På grund av detta har jag låtit bli att prova kläder i dessa små bås. Jag har undvikit det i säkert 15 år. Att jag ÄNDÅ befann mig i kön är sålunda endast min kära svägerskas förtjänst :) Jag provade, konstaterade att kläderna såg ut som något annat än kläder och hängde glatt tillbaka dem igen. Besviken över att de inte passade och glad över att jag klev över ångest-tröskeln gällande provrum.
Nåväl, det var en lång utsvävning om något som egentligen skulle handla om skor. Endera dagen köper jag ett par. Under tiden lånar jag ett par stövlar av min mor tror jag...

I helgen har det varit kalas. Min svåger fyllde år.
Han hade bakat bullar. Det är tradition att han bakar bullar på hans födelsedag och han är grym på det!! Det är sagolikt goda! :)
Vi var där i god tid och hjälpte till att ställa i ordning för kalas och grillbuffé´. Namnam! Grillspett.
När Syster Yster annonserade att gästerna kunde börja, gjorde ingen det. Maken och jag gjorde slag i saken, fyllde våra tallrikar med spett och godsaker, gjorde spett och skulle just lägga dem på grillen när maken upptäckte att grillen var väldigt sval.
Gasolen var slut.
Syster Yster åkte iväg för att inhandla ny medan gästerna underhöll varandra och födelsedagsbarnet :)
Efter en kort stund var hon tillbaks och gästerna kunde grilla sina spett.
Vi satt ute på altanen och njöt av mat och vin i eftermiddagssolen. Mysigt!

Idag har vi varit i Väneryr där vi fikat och lämnat av Simon.
Eftermiddagen har ägnats åt en del kortspelande. Simons flickvän Rebecka blev kvar och har roat sig med att storstäda Simons rum och spela kort med Oscar och Simons kompis Marcus.
Jag tycker det är väldigt trevligt att de vill vara här, även om Simon inte är det. :)

I morgon är det ny vecka och nya tankar och äventyr väntar runt hörnet, beredda på att äntra tröskeln.

Må gott!

Inga kommentarer: