måndag 17 november 2008

Ja visst!

Jobba är bra ! Vardag som helg...
Ifredags var jag ute o åt med några Oriflame-tjejer. Trevligt o gott!
Först jobbade jag ju på dagen. Timmarna innan utgång gjorde jag - ingenting !
Inget nyttigt iallafall. Förstå hur skönt det var! : )
Lördagen började fantasktiskt segt. Jag vaknade i o för sig vig vid femtiden av att Agnes pussade mig frenetiskt i ansiktet. Ett trevligt sätt att vakna på men i tidigaste laget. Jag pussade tillbaks o lyckades få henne att somna om efter en liten stund.
När vi vaknade nästa gång var klockan mer men vi tog ingen som helst notis om det.
Halv elva stapplade vi upp. Då hade flickorna lekt i sängen ,vi hade läst sagor och bara slappat.
Vi (föräldrar) insåg att vi hade en smula bråttom eftersom vi tänkt vara på Listaskogen vid tolv. Före det skulle vi hinna med en tur till Ljungskile.
Vi hann! Vi fick lunch på Listaskogen o hjälpte herrskapet att putsa några fönster.
Sen hämtade vi Elsa hos Pia o Luna. Det gick ganska raskt eftersom jag hade tvättstugan på kvällen.
Nu till det sensationella.
När vi parkerat i garaget inspekterade vi avgassystemet. Det har hängt väldigt lågt under bilen länge men nu var det extremt. Eftersom käre maken har diskbrock fanns det inte en möjlighet att han skulle kunna åtgärda saken.
Vi gick in, jag packade ihop tvätten o bad Simon hjälpa mig att bära till tvättstugan.
Det gjorde han. Därefter tvingade jag ner honom på garagegolvet för att undersöka bilen. Han tyckte inte att jag var klok. Han påstod att han inte kunde något om bilar o definitivt inget om hur man hänger upp ett avgassystem.
Jag är ju inte helt tappad bakom en vagn men bilar ? Nix, inte mitt område!
Efter att ha legat på garagegolvet o stirrat in under bilen, lyft upp avgassystemet ett par gånger utan att det fastnat någonstans, gav Simon upp.
"Det går inte mamma,sa han."
"Men det måste gå,sa jag, hela rasket kan lossna i nästa gupp. Vi MÅSTE fixa det!"
"Men mamma,upprepade Simon,det GÅR INTE. GE UPP !! "
"Nä,sa jag, det måste finnas något vi kan göra. Såg du verkligen inte ett enda ställe man kan knyta fast den här i?"

"Den här" var en plastad,jätteröd kabel jag hittat i bilen.
"Nej mamma. KOM nu. Inse att vi inte kan göra något"
"Jo, sa jag, det MÅSTE gå" Jag gick runt bilen för att titta under den från andra hållet.
DÅ såg jag det!!! Två hål intill varandra m någon platta emellan. DÄR skulle kabeln fästas!!!
"Titta Simon, där! Där knyter vi"
"Vilka vi? Jag kommer inte åt där. Kom nu mamma, morrade Simon,nu går vi"
"Nix,sa jag, jag gör det själv"
"ÅHH !!! Du är så ENVETEN , sa Simon.
Han var snäll o höll ficklampan medan jag meckade fast kabeln.
Ett ytterst oproffsigt men fungerande meckande !

Tänk att jag jag har hängt upp ett avgassystem ?!
Visst är jag enaståede ibland? : )

Nästa lördagkväll ska jag nog byta handbromsen....

1 kommentar:

Tanya sa...

Du är så redig!
Vi har haft krig här igen, oh jag har ingen blogglust alls.