söndag 28 december 2008

Årets sista?

Inget bloggande på en hel vecka!
Efter att ha varit inne på SeTas blogg insåg jag att jag kanske skulle plita ner några rader iaf.
Julen har kommit o gått (även om jag gör mitt bästa för att blunda over fetta faktum) och Nyår närmar sig m stormsteg.

Vi hade julfrukost o paketöpping hemma i år.
Lite märkligt då vi alltid haft paketkaos i Ljungskile hos mor.
Killarna tyckte att det var en rent konstig företeelse.
Jag tyckte dock att det var ganska skönt att ha det hemma. Kaoset blev inte lika överväldigande som när mor m sambo, syster m sambo o barn samt två hundar är med om samma sak.
Vårt mål var att anlända till Ljungskile kl 14. Vi var där kl 15 !
Jag skyller odelat på Agnes som var tvungen att ta en tupplur först.
Några bänkade sig bums i tv-soffan medan andra satte igång med julmiddagen. Gissa var jag hamnade!?

Ett långbord hade placerats i köket och bänkade sig alla när det var dags.
Nitton stycken totalt eftersom Stens dotter m familj också var med.

När alla var mätta och belåtna, försvann alla barn för att hitta på mer eller mindre bus medan vi vuxna tog hand om disk o rester.
Barnbarnen fick sina julklappar och när de hade fått,packat upp och börjat leka med dem var det dags för de vuxnas julklappsspel.
Det är en rolig lek som förekommer m olika regler lite var stans i stugorna.
Reglerna är enkla. Varje vuxen köper tre klappar för 10,20 och 30:-.
Klapparna läggs på ett bord o sedan spelar man tärning om dem. När alla klapparna är slut i högen börjar del två. Då sätts en klocka på tid o man fortsätter spela tärning om klapparna. Denna gång knycker man av varandra. När tiden är slut är också spelet det. Var o en öppnar sina paket o gläds åt den fantastiska uppfinningsrikedom som ligger bakom dessa icke dyra paket. Väldigt kul!

När barnen halvsov åkte vi hem o lade både dem o oss.
Resten av julen har varit väldigt splittrad.
Barnen har farit iväg till vänner o bekanta kors o tvärs. Ingen av dem har varit hemma samtidigt sedan julafton.

Nyår ska vi fira hemma. Jag jobbar hela nyår (inte mig emot) och har då ingen som helst lust att fara bort då.
Ha en riktigt härlig nyårsnatt !

GOTT NYTT 2009 !!!!

Inga kommentarer: