torsdag 18 december 2008

Älskade farmor

Min farmor,Ester, är en riktig krutgumma !
Född 1922 har hon upplevt många ting i livet. Tänk bara all teknisk utveckling hon varit med om. Bilen, telefonen, el, video,cd, skidliftar (tror jag dock inte hon testat någon gång) , datorn osv osv

Hon gillar att umgås med naturen på olika vis.
Fiska, plocka svamp o bär. Hon är en riktig husmor av den gamla sorten.
Kokar saft, sylt,gele´, bakar o lagar mat som smälter i munnen.
Hon är en hejare på smörgåstårtor (något hennes yngsta dotter Barbro def.ärvt) och gräddtårtor. Hennes wienerbröd är världsberömda i hela Uddevallatrakten.
(Wienerbrödsförmågan har jag ärvt :) )

Hon passade mig o syster yster många gånger när vi var små.
Släpade runt oss i skogarna för bär o svampplockning, stekte pannkakor ,läste sagor o berättade om hur det var förr.

När jag fick man o barn blev besöken hos farmor mer sällsynta.
Tråkigt men också naturligt. Man uppslukas av sitt eget.
Jag skulle verkligen velat vara mer hos farmor,även i vuxen ålder.
Jag har inte tagit mig tid till det. Det har jag dåligt samvete över.
Ska hälsa på henne i morgon o be henne om ursäkt för det.

Under hösten har farmor vairt dålig till o från.
För en vecka sedan blev hon inlagd o ikväll har jag fått veta att hon troligtvis inte kommer hem.
Lilla underbara farmor ligger för döden.

Jag är ledsen.
Självklart förstår jag att hon inte kan leva i all evighet.
Hon är trots allt 86 ½ år.
Men ändå....

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Jag känner med dig, det är aldrig roligt.
Kram Pernilla.

Ps. Jag skall ha roligt i Danmark.

Tanya sa...

Jag hoppas ni får en mysig stund tillsammans idag.
Stor kram

mia.t sa...

Ja, visst är det så att det finns vissa underbara människor som man skulle vilja ha med sig hela livet, det har man ju på sätt och vis...alla fina minnen fins ju där och lyser upp tillvaron och alla nedärvda talanger som en människa har fått ge vidare...

Tänker på dig!
Kram Mia