onsdag 3 december 2008

Livet leker !

Då jag nu räknas till de friskas skara är alla cylindrar igång igen.
Med fyra barn i huset jag jag inte heller tid att vara sjuk. :)
Jag låg en dag o blev alldeles mör i kroppen av allt liggande så dagen därpå tog jag ett lååångt bad. (Fick en kopp kaffe av min man att ha på badkarskanten) Efter badet bestämde jag mig för att vara frisk.
Jag klädde mig o tog med mig två av barnen på en liten utflykt.
Oscar och Elsa. Vi åkte till tygladan. Där har de inte bara tyg utan diverse småplock också. Jag handlade tyg till julgardiner i köket o kjoltyg till Elsa. Oscar köpte några julklappar.
På vägen hem köpte vi lite mat. Oscar tvingade mig att köpa pepparkaksdeg för han skulle minsann! baka när vi kom hem.
När vi kom hem åt vi middag m Tanya o två av hennes telningar.
Jag satte igång med gardinerna o blev färdig med hela uppsättningen plus Elsas kjol senare på kvällen.
Medan jag sydde drack vi kaffe och pratade i godan ro.Sebbe hade sällat sig oss o ätit lite mat han också. Agnes o Elliot lekte i godan ro. De hade väldigt roligt bitvis. Höga skratt nådde våra öron då o då. Efter ett tag tog Lars reda på HUR roligt de hade. Han kom ner med Agnes. Sebbe följde Lars o kom ner m Elliot. Det visade sig att de hittat en tub med tandkräm som de kladdat in i varandras hår. Med hjälp av diverse tandborstar! De hade också hällt ut och spridit ut hela Oscars låda men playmobil-prylar över halva golvet. Övriga delar av golvet hade de dekorerat med nämnda tandkräm.
Innan de små odjuren hade gått upp ville de bada.
Lika rörande överens om att de INTE skulle bada då, var vi nu lika överens om motsatsen. Barn är synnerligen kreativa varelser !
(Idag täckte de resten av Oscars golv med en låda lego. Han var synnerligen missnöjd ! )
Sett så här i efterhand är det ganska komiskt!
Det tror jag inte fäderna tyckte när de tvättade sina avkommors hår...tankräm är inte helt enkelt att tvätta bort.

Kappan har grisar o tomtar som mönster.Längderna är enfärgade,röda. Omtag i det mönstrade tyget fick jag också till. Hela skapelsen blev väldigt bra! Kostade billigt också. 80kr!!
Kjolen är i två lager. Underkjolen är i ett silvertyg som man oftast ser i AfterDark-kreationer. Överkjolen likaså. Knallrosa med små paljetter över hela tyget. Paljettyget klipte jag i flikar i nederkant så man ser silvertyget. I silvertygets nederkant satte jag ett rosa paljettband. Christer Lindarw skulle varit stolt över mig : ) Elsa blev supernöjd och det var huvudsaken!

Medan jag sydde gjorde Oscar pepparkakor. Han är så duktig!
När han var färdig var det Elsas tur. Hon var lika duktig hon men krävde lite assistans.

Idag har vi varit ute en stund, flickorna o jag.
Tanya o Elliot gjorde oss sällskap. När vi (vuxna) tröttnade på att vara ute gick vi in o gjorde fruktsallad. Medan vi var ute hade Lars o Oscar varit nere på stan. Oscar kom hem nyklippt,vilket var i grevens tid. I morse såg han ut som ett troll. Nu är han stilig som bara den !
Innan vi satte i oss fruktsalladen kom vi på att det var nödvändigt med lite riktig mat så det gjorde vi snabbt o lätt!

Framåt eftermiddagen kom min gode far o spred ljus i vårt hus.
Nej,han lussade inte för oss !
Vi har varit utan taklampor i barnens rum samt badrummet uppe.
Detta åtgärdade han. Så fantastiskt snällt ! Jag är väldigt tacksam över det.

Kvällen efter det har varit lugn. Lars har varit tvättstugan länge o väl. Jag nämnde att jag ville ner o mangla de lakan som tvättats. De gjorde han. Plus alla (frotte´)handdukar. Han är så energisk! Eller också tyckte han att det var skönt att vara själv en stund. Han var borta i en o en halv timme : )

Nu är klockan slagen sen timme. I morgon ska jag jobba igen! Lars ska passa Elliot på förmiddagen.Flickorna ska till dagis o pojkarna till skolan. Allt återgår till det vanliga!

Ha det gott o må väl!

3 kommentarer:

Tanya sa...

Vad skulle jag ta mej till utan er? =)

Tanya sa...

Får jag grina på din axel nån dag?

Pernilla sa...

Du har en snöaward att hämta på min sida.

Kram