lördag 19 mars 2011

Klantigt, Marcus... ;)

En av Simons kompisar är här väldigt ofta. Han gör inte mycket väsen av sig så han märks därför inte nämnvärt. Han är dock ingen obetydlig person, inte alls. Han är bara så väldigt belevad. Artig och lite försynt så där.. Hans närvaro märks tydligt vid ingång i hallen. Hans skor står oftast precis mitt i dörröppningen ELLER mitt i hallen. Står de mitt i hallen vet vi att han kommit ihåg att inte ställa dem precis innanför dörren - vilket är bra! Snubbelrisken kvarstår dock ,eftersom skorna placeras mitt i hallen istället... Nåväl...
Jag satt i godan ro o slötittade på TV när Simon ropar in mig i köket. Jag gjorde mig ingen större brådska. När jag kommer ut i köket står Simon vid diskbänken och sköljer ur en av Agnes tröjor (märklig sak att ägna sig åt kan man tycka) och Marcus sitter på kökssoffan och försöker torka upp något på bänken borta vid kaffebryggaren.
Halvkvävd av skratt upplyser Simon mig: " Marcus har gjort kaffe - utan kanna!"
Jag tittar då mer noga på bänken och ser att det mesta runt kaffebryggaren tar sig ett kvällsdopp - i kaffe!
"Men Marcus..."
"Ja, säger Marcus, jag glömde..."
"HUR kan du glömma att ställa kannan på bryggaren? Den är ju ganska relevant i sammanhanget. Vad tänkte du på?"
"Ehh..jag vet inte", säger Marcus , tar en av flickornas baddockor o börjar tvätta dockans hår under kranen."Simon stressade mig..." Jag studerar hårtvätten ett ögonblick och funderar samtidigt på om ett dockhår verkligen är det mest akuta när papper,klädkataloger mm ligger o badar borta vid bryggaren. " Hur många koppar satte du på egentligen?" " Åtta,svarar Marcus glatt."
Jag tar disktrasan och styr upp kvällsbadet på bänken. Kameran har klarat sig - bra! Min mobil - också ok! (fast den hade ju varit käckt att få utbytt via försäkringen...)
Jag tittar på bryggaren och börjar torka upp på plattan som kannan ska stå på.
"Jag stängde till filterhållaren" säger Marcus.
Det var väldigt rådigt gjort. Stänger man den slutar nämligen kaffet att rinna.
Vi hjälps åt att återta ordningen. Marcus sätter på nytt kaffe - med kannan på plats den här gången. Innan han byter filter och fyller på nytt kaffe öppnar jag filterhållaren igen för att låta det instängda kaffet rinna ner i kannan. FYRA stackars droppar hamnar på sin rätta plats. Jag tittar på Marcus. " Det var väldigt bra att du stängde filterhållaren...." Marcus ler lite osäkert och försvinner sedan upp på Simons rum igen.
Helt obemärkt kan han inte vistas här. Det har vi sett nu =)

Inga kommentarer: