söndag 15 augusti 2010

SVAMP bl a

I helgen har vi bara haft Agnes hemma. Känns lite konstigt att bara vara tre när vi vanligtvis är minst sex personer i familjen. Skriver minst sex eftersom det oftast är kompisar till diverse barn här för jämnan. :)
Igår sken solen från en härligt blå himmel och temperaturen var hög redan på morgonkvisten. Vi bestämde oss för att åka till stranden. En favoritstrand är Gaddesanda som ligger på vägen ut mot Vänersnäs. Det i sin tur ligger en bit från Vänersborg - Västra Götalands residensstad ,gudbevars...
Nå, väl där kämpade vi oss fram genom den fina sanden till en plätt som passade oss. Ungefär direkt efter att vi packat upp alla saker och satt en baddräkt på Agnes blev hon getingstungen! Ett stick på axeln och ett på handryggen. Hon skrek i högan sky tills jag lyckades distrahera henne med vattnet. Att bada skulle säkert hjälpa... Det gjorde det. Hon blev glad igen på en ganska kort stund. Lars gick längre ut med henne och badade en god stund. Under tiden var jag kvar vid vår lilla plätt och passade våra saker. Getingarna nöjde sig dock inte med Agnes utan var runt mig också - ideligen. Jag fick ta min kaffemugg och gå en bit ut i vattnet. Där fick jag vara ifred. När Lars och Agnes kom tillbaka hade jag fått nog av att behöva stå rätt upp o ner i vattnet utan att kunna slappna av alls och hade packat ihop allt igen. Jag var ganska irriterad.
Vi bestämde oss för att ge oss av därifrån. Vi skulle ha träffat goda vänner på stranden och hade planerat att grilla lite korv med dem men vi var så irriterade att vi funderade på att strunta i alltihop. Vi ringde dem och efter en stunds dividerande fram o tillbaka, kom vi fram till att ses på en annan strand.
Vi åkte dit och hade ett par riktigt sköna timmar där. =)

När vi kom hem plockade vi med oss det vi skulle "knyta" med på berget här ute.
Det var en ganska spontant planerad kräftskiva här på vår gård. Grillen tändes till dem som inte ville ha kräftor och sedan satt vi fram till tiotiden och åt,drack och pratade i trivsam samvaro. Jag gillar sådana spontanevenemang =)

Idag har vi varit i skogen. Agnes fick en egen hink att plocka svamp i och gjorde det under sång och skratt. Hon drattade omkull i ett kör men var lika glad för det. Vi hittade en del kantareller, soppar, en och annan taggsvamp, citrongul slemskivling och en hel del kremlor. Tyvärr upptäckte jag, när jag rensade svampen senare, att det var mycket mask i. När allt var rensat och stekt hade vi ungefär 1½ liter att stoppa i frysen. Inte fy skam =)
Innan vi körde hem, stannade vi till hos min syster och tiggde till oss mat.
Det var mysigt. Vi satt ute på deras nybyggda altan och njöt av tillvaron.

Nu har maken och jag ätit en macka med svampstuvning och ska snart krypa till kojs.
Ha det gott!

Inga kommentarer: