torsdag 29 april 2010

Undanflykter

Det finns förmodligen lika många undanflykter som individer på jorden.
Några använder dem frekvent emedan andra gör det som ska göras utan knot.
Jag gör ofta saker. Kanske inte i den ordning som omgivningen önskar, men gjorda blir det - till slut. Jag har utvecklat en stark förmåga i användandet av undanflykter när det gäller mina läxor. Märkligt nog får jag i 95% av fallet in dem innan deadline men tiden innan....
Akvariet, som för det mesta sköter sig själv och får omvårdnad med jämna mellanrum, blir plötsligt det viktigaste i tillvaron. Har ni någon aning om hur allvarligt det ÄR med för långa växter i ett akvarium?? De MÅSTE ju helt enkelt kortas av - nu! Eller hur nödvändigt det är att bädda sängen, rätta till kuddarna i soffan, rensa kattlådan (en timme efter rensning), putsa spishällen, laga ett par byxor, brodera, scrappa,fixa kaffe, preparera termosen med rengöringsmedel, stryka en duk,skura micron, lägga in telefonnummer i mobilen, rensa handväskan, sortera kvitton, lägga en make-up osv osv. Jag är väl aldrig så social som just innan jag kommit igång med ett nytt skrivarbete (i skolan) Oj, så nödvändigt det är att kolla in Facebook, ringa någon, hälsa på någon... ja, ni kanske känner igen det? Till slut, när jag inser att jag MÅSTE börja för att hinna skriva och sammanställa allt innan deadline, sätter jag igång. Då slår jag över åt andra hållet i stället. Begraver mig i papper,studiebesök och intervjuer. Jag är asocial så till den milda grad att folk ringer och försiktigt frågar om vi möjligen kommit på kant m varandra eftersom jag aldrig hör av mig. Jag häller i mig litervis med kaffe och lämnar bara datorn korta stunder då familjeplikten kallar.
Jag är ingen trevlig människa vid dessa tillfällen. Som väl är sker dessa anfall av kreativitet under korta perioder vilket gör att åtminstone familjen kan fördra mig. Nu är jag i en sådan period. Jag ska göra ett stort arbete och ska sätta igång nu. Efter att ha satt på kaffe. Möjligen behöver jag damma tv:n också och dammsuga hallen och...

1 kommentar:

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Det där känner jag igen...massor av måsten innan "surdegen" måste tas! Jag fungerar likadant! Kram på dig!