fredag 2 oktober 2009

Diverse

Den här veckan har varit starkt indianpräglad. Jag har jobbat med det varje kväll. Ärligt talat har det varit ganska jobbigt! Eller... Det är roligt att fokusera,gå på djupet av ett intressant ämne. Det som är jobbigt är nar man stöter på patrull och kör fast. Jag hade hittat ganska mycket om hur Mexicos indianer levde innan Columbus strandande på deras kontinent. Tyvärr är det väldigt tunnsått med adekvat information åren efter det, fram till mutid. Indianfolken har levt ett fruktansvärt hårt liv efter Columbus landstigning. Efter Columbus kom Cortez. En, i mina ögon, helknäpp spanjor som ville (och genomförde) erövra "den nya världen". I Mexico levde då ca 25 miljoner invånare. Mellan 1519 (då Cortez kom) och fram till början av 1600-talet skedde den största förintelsen i historien. Populationen sjönk drastiskt från sagda 25 milj. till 1 miljon. Ursprungsbefolkningen dog inte bara av europernas framfart. Sjukdomar de förde med sig från europa tog livet av många. Fruktansvärt!

Nå,nutidshistoria var det svårare att få tag i. Indianfolken lever fortfarande under svåra förhållanden. Utåt sett lever alla under samma villkor. Inom landet är inte riktigt så.

För övrigt har jag missat två tvättider vilket gjort att berget har antagit oanade höjder. : )
Ska tvätta i morgon.
Mitt sociala liv är det inte mycket med. Jag hinner inte riktigt med nu när jag går i skolan.
På eftermiddagarna när jag kommer hem är tiden fylld av barn och hushållsting.
Så är det för de flesta. Det är inget unikt med mig. Jag är dock lite smått fascinerad av hur tiden tycks rinna iväg.

Elsa kan "göra kullerbyttor". Något hon stolt berättade för Lars igår.
Agnes kramade om mig i morse medan jag klädde på henne.
"Mamma, jag älsklal dig!", sa hon. Hon är ju för gullig : )

Ikväll har båda flickorna haft kompisar här. Ett syskonpar som ska sova över. Det har gått hur bra som helst. De var ute länge på lekplatsen. Medan de var ute, tillredde jag middagen. Efter att ha kommit in för att äta (två portioner var) gick de ut igen.
Vädret har visat sig från sin bästa sida idag. Det har varit en kylig men strålande solig dag!
Ett riktigt toppenväder att vara ute i. Nu ligger de o ha sagostund med varandra. Mysigt!

Inga kommentarer: