söndag 23 augusti 2009

Terminatortrollet!

Tänk att en så liten människa som Agnes ändå är, kan hitta på så himla många hyss!
Varje dag kommer hon på nya.
Akvariet t ex. Vi har ett stort (220 l ) akvarie som täckglasen gått sönder till.
Det är inte bra o idag bestämde jag mig för att inhandla glas redan i morgon!
Ett par gånger i veckan plockar jag upp bitar av rababerblad som flyter omkring.
Vi har ett rabarberstånd på balkongen som hon finner stort nöje i att demolera.
Nåväl, både Lars o jag var upptagna vid var sin dator på övervåningen.
Den ena var förmodligen säker på att den andre visste vad Agnes gjorde eller befann sig, och lät sig sålunda uppslukas av cybervärlden.
Lars avslutade sin aktivitet efter en stund o gick ner för att gå ut med Agnes.
Ungefär trettio sekunder efter han gått ner ropade han på mig.
Med väldigt lugn ( o då vet jag att Agnes gjort ngt) röst bad han mig komma ner. Min första tanke var att hon (ännu en gång) hittat någon av mina krämer o smörjt in sig i.
Så var icke fallet.
Eftersom Agnes VET att hon inte får kasta saker i akvariet eller mata fiskarna ("Låt bli den burken!!!") tänkte hon ut något annat. För en månad sedan ungefär matade hon fiskarna med halva innehållet i en stor burk fiskmat. Det resulterade i en riktig rensning av akvariet. Med vattenbyte o tvättning av sand osv. Det blev väldigt fint när vi ,ca tre timmar senare, var färdiga...
Nåväl, idag hittade hon på att hon kunde mata fiskarna m något annat. När jag kom ner och fick se vad hon hittat på bad jag Lars hämta kameran.
Hon hade hämtat och öppnat ett paket kaffe. Hälften låg i akvariet, med påföljd att firrarna simmade omkring i väldigt svagt kaffe. Det låg kaffepulver på alla växter och botten var täckt av ett tunt lager som virvlade upp när fiskarna simmade lite för nära botten. Resten av pulvret hade hon hällt ut på kistan (som tjänstgör som vardagsrumsbord). Där stod hon o lekte.
"Vad gör du Agnes?"
"Bakar!"
"Bakar? Jaha, vad bakar du då?"
"Ja bakar bullar till mamma. " Hon tog några nävar kaffe o lade det i en liten skål. "Vasgo!"
"Hrm..jaha..tack! Jag tar ut den i köket o äter bullen där..."
Hon tog ytterligare ett par nävar och lade detta i en mindre skål. "Vasgo,pappa!"
"Hmm.." sa pappan.
Det var kaffe i halva vardagsrummet. Jag ringde Tanya. Hon har akvarie och är således utrustad med håvar och annat som fattades hos oss. När hon fick höra vad Agnes hittat på sa hon bara "Jag plockar ihop lite grejer o kommer upp" Välsignade människa!!!
Hon fiskade upp de stackars koffeinstinna firrarna medan jag "dammsög" botten samt började tömma vattentanken.
När alla fiskar ,växter o större dekorationer fått ett panikhem i två stora hallonröda degbunkar, avvek Tanya. Kvar var jag med resten. Lars hade burit ut hinkar m äckelvatten o hällt detta i toan men behövde nu åka iväg för att hämta hem Oscar.
Jag tömde akvariet på ganska mycket vatten och funderade på hur länge det skulle lukta kaffe i vardagsrummet, om akvariet någonsin skulle bli kaffefritt o om jag var tvungen att köpa ny sand eller kunde göra ren den befintliga. Alla dessa tankar blev mig övermäktiga så jag satte mig vid datorn en stund. Där satt jag och funderade på om jag skulle kunna ringa akvarieaffären o låta vårt akvarieinnehåll bo där medan jag skurade sand. Jag slog bort tanken och frågade en granne (som pratat om akvarie) om han hade ngt akvarie över som jag kunde låna ett par dagar. Det hade han! Fantastiskt. Jag gick och hämtade det,gjorde rent det , skurade två hinkar m sand och riggade sedan upp allt. Jag var ganska slut efter det.

Märkligt nog hittar alltid terminatortrollet alltid på sådana här värstinghyss precis när vi storstädat. Hon är enastående!!

3 kommentarer:

Tanya sa...

Enastående är kanske inte den första benämingen jag skulle ge efter ett sådant hyss. Ert lugn däremot, det är enastående!

Tina sa...

Explotioner har ingen effekt på henne . Hon springer bara till Oscar...

Tina sa...

Heter explosioner....