fredag 30 december 2011

Psykologi är kul!

Efter att ha läst introduktionskursen i arbetspsykologi, är jag nu i slutspurten av nästa kurs. Individen i arbetslivet. Mycket intressant! Inte för att jag förstår allt men psykologi sjunker liksom in lite bit för bit. Som examinerade, enskild, slutuppgift ska vi skriva en rapport eller tankedagbok om hur vi uppfattat kursen. Eftersom jag tycker det är roligt att skriva fritt o inte är lika förtjust i rapporter valde jag tankedagboksalternativet. Under kursens gång har jag skrivit en liten notis om vad jag tänkt på under varje föreläsning. Dessa notiser skall nu broderas ut till ca 6-8 sidor. Bör inte bli alltför svårt. Här kommer ett smakprov....

Min tankedagbok börjar redan i introduktionskursen i psykologi. En av föreläsningarna skulle handla om Academia. ”Spännande, tänkte jag, undrar vad det kan innebära”. Efter en titt på Disco kunde jag konstatera att föreläsaren lagt ut ett par instuderingsfrågor att tänka lite kring inför föreläsningen. Jag printade ut dem på skolans bibliotek, under en föreläsningspaus och tänkte ge mig i kast med dem när jag kommit hem. Dagen därpå plockade jag fram pappren och tittade på frågorna. Stum av förvåning räknade jag sedan alla frågor. ”VA?? Ska vi läsa in 55 frågor till en FÖRELÄSNING??? Den här föreläsaren är mer ambitiös än alla andra jag haft hittills, tänkte jag. Nåväl, det är väl bara att sätta igång.” När jag betat av ett tjugotal frågor, mailade jag Rickard och frågade om det verkligen var så att vi skulle svara på alla frågor OCH plugga in dem inför föreläsningen. Jag hade haft en del huvudbry med att hitta svaren till en del frågor och kände mig lite matt inför resten av dem. Rickard svarade- ganska omgående- att det inte behövdes. Vi skulle titta igenom dem för att få en uppfattning om vad föreläsningen skulle handla om. Puh… stärkt av dessa ord kunde jag inta en mer avslappnad attityd till frågorna och den kommande föreläsningen. Föreläsningen var mycket intressant! Jag satt som en nykläckt fågelunge och matades med namn, siffror, diagram och tidslinjer – blandat med fakta. Allt berättat av en finsk/amerikansk/svensk akademiker från Skövde! Jag hade aldrig tidigare hört någon annan använda så många olika ord under en lektion/föreläsning/föredrag – någonsin. Förtrollad satt jag och bara insöp allt som sades. Min hjärna arbetade för högtryck. ”Han är ju helt fantastisk! HUR kan man veta så mycket? Hur kan man kunna så många märkliga ord? Han är ju som MacGyver – fast med ord! Han måste få veta det – om han inte redan gör det...” I slutet av föreläsningen frågade han om det fanns någon som ville tillägga något. ”Ja, fick jag fram, på -80 och -90-talen gick en serie om en kille som kunde göra saker av ingenting. Bygga flygplan av tre gummiband och en gräsklippare osv. Sån är du- fast med ord. En verbal MacGyver!” (Någonting sådant sa jag, jag kommer inte ihåg ordagrant.) Jag fick ett leende tillbaks. Jag måste erkänna att jag kände mig urdum som jämförde dig med MacGyver (och dessutom SA det) men samtidigt menade jag det. Jag var så fascinerad av dig som föreläsare och innehållet i föreläsningen– och fick bara fram detta. Sofia, som satt intill mig, tyckte att jag var en smula pinsam.  Nåväl – det var mitt första intryck!

Inga kommentarer: