lördag 22 oktober 2011

Vilken dag...

Maken jobbar extra varannan helg och går då upp innan solen ens börjat fundera på att göra detsamma.
"Tina, väste han sålunda lockan 04.25 i morse, var är bilnycklarna?"
Jag slängde av mig täcket,forcerade hinderbanan maken fått till under natten (när Elsa kommit ner för att sova på soffan pga någon dröm...) och snubblade uppför trappan för att tyst men bestämt banka på Simons dörr. "Simon!!" "Ja, svarade sonen o lät som om han varit vaken en god stund, vad?" "Jag behöver bilnycklarna, sa jag i en icke vänlig ton" "Jaha, hördes från sonen" Han sov och svarade i sömnen. Jag upprepade frågan/befallningen 4-5 gånger till innan han öppnade och överlämnade nycklarna. Jag rasade ner för trappan - jag hade nästan fått upp ögonen - och lämnade över nycklarna till maken som skyndsamt avlägsnade sig. "Jaha, tänkte jag som nu öppnat ögonen helt, nu är jag vaken. Vad ska jag hitta på? Jag kan inte tömma diskmaskinen, det väsnas för mycket och jag vill ju inte väcka flickorna." Jag satte på ett par koppar kaffe och satte mig vid datorn en stund. När klockan visade på 06.00 kom Agnes och ville se på tv. "Nix, sa jag, det är fortfarande natt. Kissa och gå o lägg dig igen. Jag kommer strax." "Okej, sa Agnes och gick" Jag stängde av datorn och lade mig igen. Två timmar senare var båda flickorna vakna och jag insåg att jag nog var tvungen att gå upp. DÅ tömde jag diskmaskinen, röjde hela nedervåningen, dammsög (utan att ta hänsyn till Simon som kan soma sig igenom en tyfon när han väl sover) och torkade golv. Det blev såå fint! :) Sedan tog jag paus fram till klockan elva. Då hällde jag i mig en halv kopp kaffe på stående fot och påbörjade sedan dagens maraton.
11.20. Tog med Agnes till tennishallen för att titta på när Oscar tränade.
12.00 Körde hem, plockade upp Elsa och körde henne till en klasskompis.
12.30 Åkte till Willys för inköp av lördagsgodis till Agnes. Hon valde den största godisburken (med Hello Kitty på) och täckte sedan botten med tuggummi och några karameller.
13.30 landade jag hos Tanya. Där fick jag en kopp kaffe och en tablett mot en sprängande huvudvärk som kastat sig över mig nere på Willys.
14.15 plockade vi ner de sista äpplena i Tanyas träd och styrde kosan hemåt.
14.30 kom manfolket i familjen ut på vändzonen. Agnes hoppade ut ur bilen och Oscar hoppade in. Manfolket bar in äpplen och påsar med kläder osv osv
Kl.15 hade vi tryckt i oss skräpmat från ett känt ställe och gick in i ett varuhus för att titta efter nya skor åt Oscar. Det blir så otrevligt i skorna när det regnar om man har ett hål, stort som en femkrona under skon....
16.30 var vi klara och styrde ut mot Jordfall där Oscars kompis väntade.(Och bor för övrigt)
Jag var trevlig i ca tre minuter innan jag körde mot Uddevalla, förbi Uddevalla mot Väne-Ryr och landade hos Elsas kompis 17.15.
18.00 klev vi in här hemma.
Då hade maken dukat en bricka med kaffekopp och nya huvudvärkstabletter.

Något matt av allt körande och passande av olika hålltider här och var under dagen satt jag bara o stirrade rakt fram en god stund. Sedan kom Simon ner och vi tog ett parti Alfapet. Han vann i vanlig ordning. Tänk att jag aldrig kan få till det1 :) Nåja, jag gjorde en äpplepaj till kvällsfika och har också kokat upp en omgång äpplen som ska förvandlas till gele´.

Jag har varit synnerligen effektiv idag och tänker agera precis tvärtom i morgon. =)

God natt gott folk! :)

Inga kommentarer: