måndag 10 oktober 2011

MAT !!

Jag gjorde en rackarns god middag i dag :)
Så god att jag tänkte dela med mig av receptet här nedan.

Du behöver:

ca 1½-2 kg bokstek eller annan bit av gris
3 morötter
1/3 dels vitkålshuvud
10 cm purjolök
1 gul lök
½ dl grädde
ca 2 tsk ajvar relish ( paprikagoja som finns i varenda mataffär)
5 dl vatten
2-3 tsk salt
1-2 tsk nymalen peppar (jag har 4 olika pepparsorter i min kvarn, ta vad du tycker är gott)

Lägg köttet i en stor ugnsform. Skär grönsakerna i bitar o lägg runt köttet.
Vispa ihop grädde, ajvar,vatten och kryddor.

Häll över kött o grönsaker, täck med folie och sätt in i ugnen i ca 1 timme. Har du en köttermometer kan du ta ut härligheten vid ca 77 grader.
Låt köttet vila i foliet medan du fiskar upp grönsakerna o lägger dem i en skål.
Låt det vila lite till o gör såsen av skyn i formen. En skvätt grädde (om så önskas) två buljongtärningar och lite colorit för färgen så är den klar.

Jag kokade bulgur o röda linser ihop.(Alltså i samma kastrull)
Servera linsbulgur,köttet i skivor, grönsakerna och såsen med en klick gele´så är du klar för succe´;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät gott!!! Kram Ella