söndag 27 december 2009

Long time - no see .... again!

Jul jul strålande jul!

Det är massvis av snö ute!! Det är så förunderligt vackert, som ett sagolandskap.

Jag älskar vintrar när de är som nu. Visst är det urdåligt väglag om man ska ut o köra men att bara vara i det är toppen!
Sedan jag skrev senast har jag äntrat 40-strecket. Detta firades i klassen med skönsång o tårta (som jag tagit m mig). Dessutom fick jag en blomma!
Familjen tog med mig ut till Laxbutiken i Ljungskile där även Sten firades och lilla Elin.
Vi åt laxjulbord och hade en trevlig kväll. Tyvärr hade Agnes en febertopp så hon satt mest i Lars knä kvällen igenom.

Skolan är slut för terminen så jag har jullov.
Julavslutningen var en rolig tillställning som började med julbord och avslutades med fika efter en kul revy. Ham körde jag med lånad bil. Snökaos,dålig sikt och en del vind gjorde hemfärden lång. Jag körde hem i 30-50 km/h, vilket tog ca45min fr Ljungskile o hem till Vindfället. Trevligt sällskap gjorde färden mindre jobbig.

Nu är det jul o det är härligt.
Skolrelaterat gnäll och trassel rinner av och när jag är tillbaka i skolan är det med ny energi och läslust - hoppas jag. ; )

Julafton tillbringade vi dels på hemmaplan o dels i Ljungskile.
Hemma åt vi rejäl frukost och hade julklappsutdelning. Vi åt lite godis till den och trivdes.
I Ljungskile åt vi middag, umgicks och spelade julklappsspel. Det är ett trivsamt alternativ till sedvanlig julklappsfrenesi. I vår familj köper vi tre klappar var till ett totalt värde av 70 kr. Sedan spelas det rärning om dessa paket. Två paket var speciellt åtråvärda. Det ena var en tung historia med lasermönstrat papper om. Det andra var ett väldigt vackert inslaget paket som alla ville ha. När spelet är över (det går på tid) öppnas paketen o man får se vad man slagits om. Det tunga saken var en stor burk pickles och det vackra ett paket kaffefilter... : )

Igår skulle vi ut till Ljungskile igen.

Dessvärre hamnade vi som första bil, efter bärgaren, vid en trafikolycka.Bärgaren beordrade oss att stanna kvar med varningsblinkers och satte själv igång med att lugna chockade passagerare i de krockade bilarna.När vi stått en stund kom en arg karl o knackade på vår bilruta. När Lars öppnade rutan började karln skälla ut oss för att vi stod i vägen och beordrade oss att köra så han kom fram.Jag blev helt ställd! Framför oss står två bilar på var sin sida av vägen, en bärgare på sned över en fil - och karln ifrågasätter varför vi inte kör???Lars förklarade att vi fått order om att stå där vi stod eftersom en olycka hänt.Karln svarar : Ja, det ser jag väl. Men kör nu!!Lars blev väldigt förtretad och svarade att det tänkte han minsann inte alls göra.
Karl blev då så arg att han körde om oss och rakt igenom olycksområdet. Bärgaren stoppade och skällde ut honom men eftersom han redan var halvvägs igenom var han tvungen att släppa förbi honom.
När ambulans, räddningstjäns och polis anlänt kunde vi köra. Vi vände och fortsatte färden till mor. Där tillbringade vi en skön eftermiddag tills Elsas kompis förkunnade att hon hade hemlängtan. Då åkte vi hem.
Idag har vi varit på Listaskogen. Där har vi ätit julgröt o haft trivsamt.
Kvällen har vi degat oss igenom. Jag gick till Tanya o puzzlade en stund, vilket är avkoppling på hög nivå. Man kan inte stressa, man kan prata eller låta bli samtidigt som hjärnan får träning.

Nu är det natten och jag ska sova .

Sov gott!




Inga kommentarer: