måndag 2 november 2009

Irriterad!

Nu ska jag ondgöra mig över min klass. Du som inte är intresserad kan sluta läsa här.

Idag höll jag alldeles på att gå i taket! Vi ska börja med ett nytt projektarbete. Det ska handla om "Från förr till nu" och kommer att beröra de senaste hundra åren ungefär. Vi ska göra intervjuer med en eller två generationer före oss och sedan knyta ihop det med dagens samhälle,livsyn osv. Arbetet ska göras enskilt och redovisas 16 nov.
Det som fick mig att bita ihop käkarna väldigt hårt idag var det tugg som uppstod över detta.
Problemet var inte att göra själva arbetet utan hur, när och - framförallt VAR detta skulle göras. Som alla vet har ett dygn 24 timmar. 8.30- 15.00 tillbringar vår klass några av dessa 24 timmar i skolan. För det första är det korta dagar. Har man ett jobb är det (oftast) på ca 8 timmar /dag. Vi lägger 6½ timme! Dessutom har vi en hel timmes lunch. En hyfsat lyxig tillvaro kan man tycka.
Icke sa nicke!! "Kan vi jobba hemma?", "Vilka dagar då?","Kan vi lägga redovisningen längre fram på dagen? Jag är så trött på morgonen.", "Den eller den dagen passar bäst för mig" Detta var bara några av de frågor som dök upp. Frågor som hör hemma på mellanstadiet.
Som en liten bi-information fick vi veta att hela skolan skulle ut o kratta löv i morgon eftermiddag.
"Ska vi betala för att kratta löv??" "Fastighetsskötaren ska väl göra det?" osv.
Detta krattande är tydligen tradition på skolan och något som alla gjort i alla tider. Det gäller EN HALV dag på hela läsåret. Personligen kan jag tycka att man kan se det som en halv friluftsdag m endast en aktivitet. Dessutom tycker jag det är en kul tradition!
Hur jobbigt kan det vara?

Detta tjafsande höll på i säkert gott o väl en kvart.

HUR kan man hålla på och tjafsa om något så larvigt?
Vi går i skolan. Vi ska jobba med projekt. Vi har läxor.
Bara GÖR det!! MORRRR....

Inga kommentarer: