fredag 6 juli 2012

Jag har ofta fått höra att jag KAN så mycket. Eftersom jag levet ensam med barnen större delen av mitt vuxna liv har jag fått lära mig att sköta saker själv. Jag kan ju inte vara beroende av att andra ska kunna hjälpa mig o komma till undsättning i ett kör. När jag då behövt hjälp och hjälpen anlänt (ofta iform av min käre far) har jag försökt att lära mig det jag behövt hjälp med. Skarva kablar, enklare reparationer av maskiner osv. Detta kunnande har varit fantastiskt bra att "ha i bagaget" så att säga.  Något jag däremot inte befattat mig med är bilar. Det fanns en period då jag tyckte att jag skulle lära mig meka även med dessa tingestar men....tja..det blev liksom inte. Nu är jag av den uppfattningen att  jag inte vill. Jag gör så mycket "karlgöra" ändå så bilen får någon annan ta hand om. :) Vi har nyligen haft bilen på verkstad för batteribyte, byte av startmotor, ojefilter,olja och luftfilter. Bilen gick som smort efter det. Expansionskärlet (något jag kallat "bollen med vatten" eftersom jag inte tagit reda på dess rätta namn) har läckt. Detta har jag åtgärdat genom att hälla i en tsk malen ingefära vid behov - något "Bosse Bildoktorn" föreslagit ngn gång. I våras inhandlades någon form av tätningslim som Simons kompis glatt kladdade på vid alla tänkbara läckor. Detta höll dessvärre inte, varvid maken inhandlade en burk innehållande kulor. Dessa kulor skulle hällas i en slang i kylsystemet, sakta smälta och lägga sig där det fanns läckor. Jag tillfrågade grannen om han kunde vara behjälplig med detta. Han är van att meka och ställde upp. Jag följde med ner till garaget och tittade på när detta gjordes. (Kanske kunde jag snappa upp någon ny lärdom? ;) ) Nåväl, bilen har gått finemang efter tilltaget! Idag krånglade det emelltid när maken skulle ut i vida världen. Han tog Lilltrollet med sig och forslade henne till dagis med kommunala medel (buss) och kvar blev jag att lösa problemet. Jag pratade m grannen som föreslog ett byte av expansionskärl. Jag ringde närliggande skrot och fick veta pris. Sedan gick jag ner till garaget för att själv meka.... Jag skulle ta loss kärlet, låna grannens bil, köra till skroten o inhandla nytt kärl och sedan montera eländet. Jag?? Jag som inte kan.... Nåja, jag gick iallafall ner till Pärlan och upptäckte - ingenting! Grannen tyckte dock att bilen lät konstigt när jag startade den (han råkade befinna sig i garaget samtidigt) och upplyste mig om att topplockspackningen eventuellt var på upphällningen.   SUCK ! Från ,för mig, stor reparation till ingen reparation till jättestor reparation. Nu har jag pratat med en annan bilkunnig kille som tyckte att jag skulle vänta med reparationer tills det verkligen behövdes. Att byta i förebyggande syfte kan ibland skada mer än laga. Så - tillbaka till ruta ett! Summan är ändå att jag, som inte kan ett smack om bilar, ändå lyft huven o lortat ner mig - gratis :)   Ha en bra helg!  

Inga kommentarer: