söndag 22 juli 2012

Bröllopsdag 14 juli 2012

Den 14 juli hade maken o jag 5-årig bröllopsdag! Träbröllop har jag fått veta att det heter. En bild på diverse träd är väl ganska passande då? :)  Vi har aldrig firat våra bröllopsdagar men eftersom 5 år känns som lite stort så där, så ville vi gärna göra det i år. Sagt o gjort. Vi lånade ut flickorna till min syster över natten och hemmavarande gosse till en kompis (till honom). När vi lämnade flickorna hos min syster, kastade vi tärning om vart färden skulle gå. Jag ville upp mot Mellerud,Dalsland och maken ville till Lidköping, Västergötland. Jag vann! ;)


Jag hade packat lite matsäck, badkläder och annat smått o gott - beredd på allt. Vårt första stopp blev en affär i Vänersborg som säljer smycken, stenar och kristaller. Jag är lite fascinerad av det där och köpte ett par stenar. Den till vänster heter "Botswana-agat" och den till höger "Tigeröga". Bilderna gör dem inte riktigt rättvisa.
Nåväl, vi fortsatte färden. Solen sken från en molnfri himmel vilket gjorde resan mycket behaglig. Min tanke med dagen var att göra vad som föll oss in för stunden och inte planera ett smack. Vardagen är så full av planerande, pusslande och kontrollbehov - den här dagen skulle det inte finnas något sådant. När vi kommit en bit fick vi syn på en skylt som vi kört förbi flera gånger förr men ignorerat. Nu stannade vi för att kika in i Dalslands glashytta. Vi strosade omkring en stund bland vackra skålar, vaser och glas. Det fanns många vackra pjäser men inget som riktigt passade dagens plånbok. Vi fortsatte till det som jag hade som mål: Hamrane Kaffestuga. Hamrande kaffestuga är ett mysigt utflyktsmål. Det passar för både vuxna och barn. Det finns en liten hönsgård där tupp och hönor sprätter omkring. Gårdens hund lufsar runt och korna råmar en bit bort i sin hage. Väldigt idylliskt. Själva kaffestugan är gammal, precis i min smak. Där bakas brödkakor i stenugn som sedan serveras med smör och riven ost. Det kallas "Klengås" och kommer sig av att man förr i tiden rev gamla ostkanter, serverade bröd , smör o ost som man klenade på smörgåsen med tummen... Låter lite halväckligt... Det var det inte! Jättegott bröd som vi åt av hjärtans lust. (Smör o ost fick vi  redskap till)  Mätta och nöjda fortsatte vi till "Evenstorps hallonodlingar". Vi hade kommit över en sommarbilaga på kaffestugan som vi kikat i för att få utflyktstips ur. Där hittade vi "Eventorps".  Där var det än mer barnvänligt. I var sin liten hage skuttade jättekaninerna Hans och Greta, marsvin knorrade i en bur, en drös getter klättrade omkring på höbalar i sin hage o fler tjurar o kor betade en liten bit bort. Här fanns en gårdsbutik som sålde honung ,sylt, saft, chutney mm mm. Vi köpte en liten burk hallon/flädermarmelad som vi föll för.  Efter besöket där fick jag för mig att vi skulle gå på loppis. Vi följde vägen och svängde av vid första bästa loppis-skylt. Denna skylt förde oss en bra bit in i skogen, upp på Kroppefjäll. En vacker färd. Vi hittade 6 stycken kaffekoppar för en struntsumma. Eftersom vi kom tio minuter innan loppisen stängde blen vi inte särskilt långvariga där. Vi styrde kosan hemåt och åt middag på en ganska nyöppnad resaurang som serverar mat från sydamerika, hemma i Uddevalla. Gott! Kvällen avslutades med bio, "Cockpit". En rolig och sevärd film. Sedan åkte vi hem och tvärsomnade :)  Vi hade kört ungefär 20 mil under dagen.
Dagen därpå vaknade vi ganska tidigt och bestämde oss för att ta en tur till - vi var ju fortfarande barnfria till fyratiden. Det betydde ju att vi hade hela dagen till vårt förfogande. Nu styrde vi mot Lidköping...


Maken hade spanat in något som hette "Hindens rev", när han surfat runt i cyberspace. Dit åkte vi. På en karta ser det ut som en liten tarm som sticker ut en bit i Vänern. Det var det också. En ca 3.5 km lång tarm som gav oss motion och en härlig naturupplevelse. Det blåste ganska friskt så vågorna gick höga på ena sidan - på den andra var det lugnt. Jag tog många kort och önskade vid nästan varje klick i mobilkameran att jag haft en "riktig" systemkamera. Oj vilka bilder jag kunde tagit :)  Ute på udden fikade vi och när vi var nöjda med det kastade maken av sig kläderna och lekte i vågorna i gott o väl en halvtimme. Jag stod på stranden o småfrös men var ganska road av hans lek. :)


När han var nöjd vandrade vi tillbaka och körde till en intilliggande strand där vi låg o tittade på molnen innan vi for för att hämta flickorna. Det var en härlig dag och en härlig helg! Jättekul att bara vara vi och lämna vardagen :)



En vacker, väder-  och vindpinad stubbe





Björkar

Inga kommentarer: