fredag 22 oktober 2010

Nya klurigheter av Elsa

Elsa är en älskad dotter som hunnit bli 6½ år.
Hon är full av funderingar och ofta underfundiga kommentarer.
Här följer en från idag och en från gårdagen:

Elsa läser på dagens reklam: 40...hmm...vad betyder det där?
"Procent,svarar jag, det betyder en viss del av något" Hon lämnade denna luddiga förklaring och läste vidare. " 40 procent...ra..rab..rabat...rabat?"
"Rabatt, förklarade jag, det betyder att man betalar mindre för något"
Elsa läste texten en gång till. Sedan tittade hon på mig med pliriga ögon och sa:
"Rabatt? Och jag som trodde det växte blommor i en rabatt!


Funderingar vid middagsbordet:
Elsa hade ätit upp nästan allt på tallriken och sedan bara stannat av.
Hon kan göra det ganska ofta. Stanna av alltså. Då kan det vara väldigt svårt att få kontakt med henne. Hon funderar så intensivt på det hon tänker på.
Efter att i en lång stund suttit med fjärrskådande blick frågade hon mig:
"Mamma, säg något som inte kan prata."
Väldigt förbryllad kom jag mig inte för något annat att säga än:
"Eehh..vad menar du?"
"Ja, alltså, jag tänker på en grönsak men.. Säg något som inte kan prata!"
Jag tittade förvånad på henne.
""Men - det finns väl ingen grönsak som kan prata?"
Då tittade hon på mig, skrattade och sa:
"Visst är det svårt att veta när man inte vet?"
Jag log och svarade:
"Ja,Elsa, det är det verkligen!"


1 kommentar:

rebecka sa...

haha, elsa är då allt en liten finurlig tjej ^^